Andrzej Gwóźdź, urodzony w 1953 roku w Siemianowicach Śląskich, to postać znana w kręgach akademickich i artystycznych jako polski filmoznawca. Jego multifunkcjonalne zainteresowania obejmują również medioznawstwo, kulturoznawstwo oraz niemcoznawstwo.
Przez lata swojej kariery, Gwóźdź zasłużył się w analizie i krytyce filmowej, będąc istotnym głosem w dyskusjach o kulturze i mediach w Polsce.
Życiorys
Andrzej Gwóźdź to profesor zwyczajny na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, gdzie pełni funkcję kierownika Zakładu Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach w ramach Instytutu Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych na Wydziale Filologicznym. Przez lata był również związany jako pracownik naukowo-dydaktyczny z Uniwersytetem Łódzkim, a także wykładał jako profesor gościnny na uniwersytecie w Konstancji.
Jako stypendysta brał udział w programach, które obejmowały m.in. Fundację im. Alexandra von Humboldta oraz Fundację Volkswagena w Niemczech. Wykładał również w takich krajach jak Austria, Holandia, Czechy, Włochy oraz w Szanghaju. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na antropologii audiowizualności oraz kulturze mediów, w tym semiotyce kina i przekaźników elektronicznych, a także na dziejach światowej myśli medioznawczej, szczególnie w aspekcie historii myśli filmowej.
Andrzej Gwóźdź jest autorem wielu publikacji z zakresu medioznawstwa i filmoznawstwa, a także redaktorem licznych prac zbiorowych oraz antologii. W latach 2006–2014 sprawował rolę redaktora naczelnego kwartalnika „Kultura Współczesna”. Pełnił również funkcję członka Rady Redakcyjnej kwartalnika „Kultura Popularna”. Jest przewodniczącym Rady Naukowej serii „Niemcy – Media – Kultura” Oficyny Wydawniczej Atut we Wrocławiu oraz Rady Programowej serii Biblioteka „Kultury Współczesnej” w Narodowym Centrum Kultury w Warszawie. Nie można pominąć jego roli jako inicjatora oraz redaktora naukowego serii „Kultury Mediów” w Oficynie Naukowej w Warszawie.
W jego dorobku znajduje się także uczestnictwo w recenzowaniu przewodów do tytułu doktora honoris causa dla wybitnych osobistości, takich jak Roman Polański (2000) i Steven Spielberg (2007), a także dla Michaela Hanekego (2013) w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Od 2004 roku pełni funkcję prezesa Śląskiego Towarzystwa Filmowego, był prezesem Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego w latach 2005–2009 oraz inicjatorem i wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami od 2015 roku. Jest również członkiem Komitetu Nauk o Kulturze Polskiej Akademii Nauk.
Za swoje osiągnięcia w dziedzinie kultury otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w 2007 roku oraz odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej w 2013 roku. Życie prywatne Andrzeja Gwoździa związane jest z rodziną, jest żonaty i ma córkę, Magdalenę Gwóźdź-Pallokat, która jest dziennikarką oraz prezenterką telewizyjną.
Wybrane publikacje
Andrzej Gwóźdź to wybitny badacz i teoretyk filmu, który pozostawił po sobie imponujący dorobek publikacji. Poniżej znajduje się zestawienie jego najważniejszych prac. Monografie autorskie obejmują:
- Kultura – komunikacja – film. O tekście filmowym, Kraków 1992: Wydawnictwo Literackie,
- Pochwała widzialności. Ze studiów nad niemiecką myślą filmową do roku 1933, Katowice 1990: Uniwersytet Śląski,
- Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Universitas: Kraków 1997; wyd. 2, przejrzane i poprawione, Kraków 2003,
- Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, Kraków 2004: Universitas,
- Obok kanonu. Tropami kina niemieckiego, Wrocław 2011: Oficyna Wydawnicza Atut.
Poza tym, Gwóźdź jest redaktorem czterotomowego cyklu antologii, który skupia się na nowych mediach:
- (red.) Po kinie?… Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Kraków 1994: Universitas, ISBN 83-7052-160-6,
- (red.) Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer, Kraków 1997: Universitas, ISBN 83-7052-346-3,
- (red.) Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Kraków 2001: Universitas, ISBN 83-7052-593-8,
- (red.) Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury, Kraków 2003: Universitas, ISBN 83-242-0392-3.
Wśród jego licznych prac zbiorowych i antologii dotyczących kinematografii i nowych mediów, wyróżniają się:
- (red.), Między obrazem a narracją. Szkice z teorii telewizji, Wrocław 1990: „Wiedza o Kulturze”, s. 110,
- (red.), Prędkość i przyjemność. Kino i telewizja w dobie symulacji elektronicznej, Kielce 1994: Wydawnictwo Szumacher,
- (red., wraz ze Sławem Krzemieniem-Ojakiem), Intermedialność w kulturze końca XX wieku, Białystok 1998: Trans Humana,
- (red., wraz z Piotrem Zawojskim), Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, Kraków 2002: Wyd. Rabid,
- (red, wraz z Agnieszką Nieracką-Ćwilkiel), Media, ciało, pamięć. O współczesnych tożsamościach kulturowych, Warszawa 2006: Instytut im. Adama Mickiewicza, ISBN 83-60263-21-3,
- (red.), Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, Warszawa 2008: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,
- (red.), Film als Baustelle. Das Kino und seine Paratexte. Film Under Re-Construction. Cinema and Its Paratexts, Marburg 2009: Schüren,
- (red., wraz z Magdaleną Kempną-Pieniażek), Granice kultury, Katowice 2010: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”,
- (red.), Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, Warszawa 2010: Oficyna Naukowa.
W obszarze publikacji filmoznawczych, kluczowe prace to:
- (red.), Kino: gest – ciało – ruch. Film w perspektywie systemów komunikowania niewerbalnego, Wrocław 1990: „Wiedza o Kulturze”,
- Filmtheorie in Polen. Eine Anthologie, Frankfurt/M.–Bern–New York–Paris 1992: Peter Lang (pierwsza w świecie antologia polskiej myśli filmowej wydana za granicą),
- Dwutomowa antologia niemieckiej myśli filmowej (1999, 2004): Niemiecka myśl filmowa. Antologia 1: Niemcy do roku 1945. Republika Federalna Niemiec, Niemiecka Republika Demokratyczna, Kielce 1992: Wydawnictwo Szumacher; Od projektora do komputera. Współczesna niemiecka myśl filmowa. Antologia, Katowice 1999: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”,
- Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur. Studia i szkice, Kraków 2004: Rabid,
- (red.), Kutzowisko. O twórczości filmowej, teatralnej i telewizyjnej Kazimierza Kutza, Katowice 2000: Książnica,
- (red.), Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, Warszawa 2002: Wiedza Powszechna,
- Cykl publikacji poświęcony dziejom kultury filmowej na Górnym Śląsku (red., 1996, 1998, 2002, 2004), w tym Filmowcy i kiniarze. Z dziejów X muzy na Górnym Śląsku 2004, ostatnia w cyklu: Kina i okolice. Z dziejów X muzy na Śląsku, Katowice 2006: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”,
- (red.), Kino Kieślowskiego, kino po Kieślowskim, Warszawa 2006: Skorpion,
- Dwutomowa antologia czeskiej myśli filmowej (wraz z Petrem Szczepanikiem i in., 2005, 2007): Obrazy, obrazki, obrazeczki, Gdańsk 2005: słowo / obraz terytoria: Reguły gry. Gdańsk 2007: słowo / obraz terytoria,
- Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, Warszawa 2010: Narodowe Centrum Kultury,
- Jest film, nie ma filmu – koniec bajki. Felietony o kinie, Wrocław 2011: Oficyna Wydawnicza Atut,
- (red., wraz z Brigitte Braun i Andrzejem Dębskim), Unterwegs zum Nachbarn. Deutsch-polnische Filmbegegnungen, Trier 2015: Wissenschaftlicher Verlag Trier,
- (red.), Kino Hanny Schygulli, Wrocław 2015: Oficyna Wydawnicza Atut.
Zbiór tych prac nie tylko odzwierciedla głęboki wpływ Gwóździa na rozwój teorii kina, ale także stanowi ważne źródło wiedzy dla przyszłych pokoleń badaczy filmowych.
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Janusz Edward Kasperczyk | Wojciech Król (immunolog) | Ryszard Gansiniec | Ernst Steinitz | Jan Koteja | Zdzisław Janeczek | Aleksander Muc | Elżbieta Kraska | Tadeusz Leszek Wierzbicki | Jacek Radwan | Bogdan Bacik | Józef Śliwiok | Iwona Nowakowska-Kempna | Marian Mitręga | Adam Weintrit | Joachim LiszkaOceń: Andrzej Gwóźdź