Iwona Nowakowska-Kempna


Iwona Elżbieta Nowakowska-Kempna, urodzona w 1949 roku w Siemianowicach Śląskich, jest znaną postacią w polskiej literaturze i językoznawstwie. Jako polonistka i slawistka, jej prace charakteryzują się głęboką wiedzą oraz pasją do języków słowiańskich.

Nie tylko posiada tytuł filologa, ale także specjalizuje się w językoznawstwie ogólnym, co czyni ją ekspertką w tej dziedzinie. Dodatkowo, Iwona Nowakowska-Kempna jest aktywną nauczycielką akademicką, związana z renomowanymi uczelniami w Katowicach, Bielsku-Białej oraz Częstochowie.

Życiorys

Iwona Nowakowska-Kempna przyszła na świat w 1949 roku w Siemianowicach Śląskich. Edukację rozpoczęła w Katowicach, gdzie ukończyła Szkołę Podstawową nr 1, a następnie w 1967 roku zdobyła wykształcenie w II Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej. Po uzyskaniu świadectwa dojrzałości z wyróżnieniem, podjęła studia na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1967-1972 studiowała Filologię Polską, a w okresie 1968-1973 również Filologię Słowiańską, ze specjalizacją bułgarystyki. Po zakończeniu studiów, rozpoczęła pracę na Uniwersytecie Śląskim, gdzie związana była z uczelnią w latach 1972-2001.

W ramach swojej kariery akademickiej, Iwona Nowakowska-Kempna pracowała w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego od 1972 do 1988 roku, a następnie kontynuowała swoją drogę zawodową w Instytucie Filologii Słowiańskiej aż do 2001 roku. Na tej samej uczelni uzyskała stopnie naukowe doktora oraz doktora habilitowanego. Obrona jej rozprawy habilitacyjnej miała miejsce w Uniwersytecie Warszawskim w 1986 roku. W 1998 roku otrzymała tytuł profesora nauk humanistycznych, nadany jej przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Oprócz działalności akademickiej na Uniwersytecie Śląskim, profesor Nowakowska-Kempna wykładała również na Wydziale Nauk Społeczno-Pedagogicznych w Katowicach na Wyższej Szkole Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej. W 2001 roku zaangażowała się w organizację Wydziału Humanistyczno-Społecznego w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, pełniąc funkcję dziekana przez dwie kadencje od 2001 do 2008 roku. Zorganizowała również Katedrę Studiów Środkowoeuropejskich (2002-2004) oraz Katedrę Językoznawstwa Ogólnego i Metodologii Badań Humanistycznych (2004-2008).

W latach 2008-2009 Iwona Nowakowska-Kempna pracowała w Instytucie Języka Polskiego PAN w Krakowie, a od 2008 do 2014 roku pełniła rolę kierownika Katedry Kulturowych i Chrześcijańskich Podstaw Edukacji w Akademii Ignatianum w Krakowie. Obecnie pełni funkcję Przewodniczącej Rady Dyscypliny Instytutu Językoznawstwa na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.

W 2004 roku wzięła udział w wyborach do Parlamentu Europejskiego jako kandydatka Inicjatywy dla Polski, aczkolwiek jej lista nie uzyskała wymaganego poparcia.

Dorobek naukowy

Ikona językoznawstwa, Iwona Nowakowska-Kempna, poszerza horyzonty wiedzy w dziedzinie językoznawstwa ogólnego oraz analizy językowej. Jej prace badawcze koncentrują się na istotnych zagadnieniach, które już od lat przyciągają uwagę akademicką. Do najważniejszych osiągnięć Iwony Nowakowskiej-Kempnej możemy zaliczyć:

Monografie

  • „Transpozycje nazw własnych z języka polskiego na języki południowosłowiańskie”, Katowice 1979, s. 196,
  • „Konstrukcje składniowe z leksykalnymi wykładnikami predykatów uczuć”, Katowice 1986, s. 326,
  • „Konceptualizacja uczuć w języku polskim: prolegomena”, Warszawa 1995, s. 272,
  • „Polszczyzna kresowa na Śląsku”, Katowice 1996, s. 45,
  • „Jednostki językowe w analizie prototypowej”, Katowice 2000, s. 217,
  • „Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Część II, Data”, Warszawa 2000, s. 435,
  • „Konceptualizacja uczuć w języku bułgarskim / Konceptualizacija na čuvstva v bălgarskija ezik”, recenzja prof. zw. dr hab. Barbara Lewandowska-Tomaszczyk, prof. zw. dr hab. Wiesław Boryś, Wyd. UJD, Częstochowa 2018, s. 268 – w druku.

Druki zwarte

  • „Wybór współczesnych tekstów polskich” (współautor: E. Gawęda), Katowice 1978, s. 44,
  • „Nauczanie języka polskiego jako ojczystego, etnicznego i obcego” (redaktor), Wrocław 1992,
  • „Język a kultura, t. 8, Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej” (redaktor), Wrocław 1992, s. 293,
  • „Śląsk w badaniach językoznawczych: badanie pogranicza językowo-kulturowego polsko-czeskiego, T. 1” (redaktor), Katowice 1993, s. 200,
  • „Śląsk w badaniach językoznawczych: badanie pogranicza językowo-kulturowego polsko-czeskiego, T. 3, Rodzina: język – tradycja – tożsamość” (redaktor), Katowice 1997, s. 211,
  • „Śląsk jako region pogranicza językowo-kulturowego w edukacji” (redaktor), t. 2, Katowice 1997, s. 298,
  • „EFFATA – Otwórz się. Logopedia jako nauka interdyscyplinarna: teoretyczna i stosowana” (redaktor), Wydawnictwo UŚ, Katowice 1998, s. 280,
  • „Uczucia w języku i tekście” (współredaktor: A. Dąbrowska, J. Anusiewicz), „Język a kultura”, t. 14, Wrocław 2000, s. 297,
  • „Uczeń na pograniczu polsko-słowackim” (redaktor), Bielsko-Biała 2007, s. 375,
  • „W harmonii z naturą – elementy ekologii w pedagogice i sztuce”, seria naukowa: PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. I, red. M. Knapik, A. Łobos, I. Nowakowska-Kempna, WAM, Kraków 2009, s. 180,
  • „Studia z logopedii”, seria naukowa: PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. II, red. I. Nowakowska-Kempna, WAM, Kraków 2009, s. 250,
  • „Studia z neurologopedii”, seria naukowa: PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. III, red. I. Nowakowska-Kempna, D. Pluta-Wojciechowska, WAM, Kraków 2010, s. 253,
  • „Rzecz o dziele Piotra Skargi SJ. Słowo o duchowości, patriotyzmie i wychowaniu”, red. I. Nowakowska-Kempna, M. Chrost, WAM, Kraków 2012, s. 304,
  • „Uniwersalne wartości kultury w edukacji i terapii”, seria naukowa, PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. V, red. I. Nowakowska-Kempna, WAM, Kraków 2012, s. 465,
  • „Dziedzictwo kulturowo-historyczne REGIONU”, seria naukowa: PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. VI, red. I. Nowakowska-Kempna, WAM, Kraków 2012, s. 237,
  • „Współczesne strategie i nowe wyzwania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej”, seria naukowa: PEDAGOGIKA – LOGOPEDIA – GLOTTODYDAKTYKA, t. VII, red. I. Nowakowska-Kempna, WAM, Kraków 2013, s. 209.

Studia, rozprawy, artykuły

  • „Język mieszkańców Katowic”, [w:] Rocznik Katowicki 1972/73, s. 23–27,
  • „Werbalny prefiks po- w języku polskim i bułgarskim”, [w:] Prace Językoznawcze 3, Katowice 1976, s. 31–43,
  • „Nacechowanie emocjonalne języka katowiczan”, [w:] Miejska polszczyzna mówiona. Metodologia badań, red. W. Lubaś, Katowice 1976, s. 8–17,
  • „Możliwości i ograniczenia przekładu nazw własnych nacechowanych stylistycznie”, [w:] Z Zagadnień języka artystycznego, Kraków 1977, s. 23–27,
  • „Polskie nazwy miejscowe (analiza synchroniczna)”, [w:] Onomastyka, Prace Językoznawcze, t. 4, Prace Naukowe UŚ nr 201, Katowice 1978, s. 25–34,
  • „Pozycja nazw własnych w przekładzie dzieła literackiego”, [w:] Język artystyczny, t. I, red. A. Wilkoń, Katowice 1979, s. 196–214,
  • „Sposoby porozumiewania się w hali produkcyjnej” (współautor: J. Janas), [w:] Socjolingwistyka 2, Analizy i syntezy, red. W. Lubaś, Warszawa-Kraków-Katowice 1979, s. 197–206,
  • „Wybrane zagadnienia składnika syntaktycznego w czwartym systemie wersyfikacyjnym”, [w:] Studia i szkice o współczesnej polszczyźnie III, red. H. Wróbel, Katowice 1983, s. 59–85,
  • „Próba charakterystyki predykatów uczuć”, [w:] Studia i szkice o współczesnej polszczyźnie IV, red. H. Wróbel, Katowice 1983, s. 54–64, współautor: E. Jędrzejko,
  • „Negacja znaczenia w akcie komunikacji”, [w:] Problemy komunikacji, Banská Bistrica 1984, s. 38–42,
  • „Próba charakterystyki predykatów uczuć” (Współautorka: E. Jędrzejko), [w:] Studia i szkice o współczesnej polszczyźnie IV, red. H. Wróbel, Katowice 1985, s. 54–64,
  • „Struktura semantyczna predykatów uczuć a konstrukcje pytajne”, [w:] Polonica, X 1985, s. 11–21,
  • „Struktury składniowe a rym”, [w:] Język Artystyczny nr 3, red. A. Wilkoń, Katowice 1985, s. 66–91,
  • „O uczuciach i ich objawach w świetle semantyki leksykalnej” (Współautorka: E. Jędrzejko), [w:] Przegląd Humanistyczny 1986 nr 7/8, s. 81–90,
  • „Catégorie du temps et l’interprétation sémantique du prédicat”, [w:] Neophilologica, V, Katowice 1986, s. 87–99,
  • „O uczuciach i stanach emocjonalnych (Próba analizy semantycznej)”, [w:] Przegląd Humanistyczny 1987, s. 113–129,
  • „Conséquences grammaticale et lexicale de l’application de la perspective fonctionnelle”, [w:] Neophilologica, VII, 1988, s. 95–118,
  • „Analyse linguistique des jugements de l’évaluation” (Współautorka: J. Grymel), [w:] Neophilologica, VIII, Katowice 1988, s. 50–67,
  • „Rélation causale et structure thème – rhème” (Współautorka: J. Grymel), [w:] Acte du III-e Colloque de Langues Slavo-romanes, red. S. Karolak, W. Banyś, Katowice-Kraków 1989, s. 214–230,
  • „Aproksymacja semantycznego continuum”, [w:] Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej. Język a kultura, t. 8, Wrocław 1992, s. 125–157,
  • „Czy istnieje granica między semazjologią a onomazjologią w świetle analizy semowej?” [w:] Prace Filologiczne nr 35, Warszawa 1992, s. 234–244,
  • „Niektóre aspekty nauczania języków obcych w świetle semantyki antropologicznej i kognitywnej”, [w:] Nauczanie, 1992, s. 49–63,
  • „Miejsce leksykologii w kognitywizmie”, [w:] Opisać słowa, red. A. Markowski, Warszawa 1992, s. 118–133,
  • „Pogranicze językowo-kulturowe w perspektywie badań językoznawstwa porównawczego”, [w:] Śląsk w badaniach językoznawczych: badanie pogranicza językowo-kulturowego polsko-czeskiego, T. 1, Katowice 1993, s. 22–36,
  • „Definiowanie znaczenia wyrażeń w kognitywizmie. Wybrane zagadnienia”, [w:] O definicjach i definiowaniu, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin 1993, s. 161–180,
  • „Valeurs heuristiques de la syntaxe sémantique”, [w:] Etude linguistique de langues slaves et romanes, Kraków 1993, s. 191–201,
  • „La théorie sémantico-syntaxique est-elle un programme scientifique de recherche?”, [w:] Neophilologica, IX, Katowice 1993, s. 61–72,
  • „Le rôle de la conventionnalité dans la sémantique cognitive”, [w:] Neophilologica, IX, Katowice 1993, s. 104–113,
  • „O potrzebie badań językowego obrazu świata gwar zachodniocieszyńskich w Republice Czeskiej”, [w:] Jazyk a literatura v česko-polském kontextu, Ostrava 1994, s. 17–27,
  • „Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny w zachodniej części Śląska Cieszyńskiego w Republice Czeskiej”, [w:] K diferenciaci součesneho mluveného jazyka, Ostrava 1994, s. 166–179,
  • „Etyka – ruch ku górze”, [w:] Etyka w środowisku akademickim, Katowice 1994, s. 173–181,
  • „Zastosowanie analizy kognitywnej do badania języka dzieci i młodzieży”, [w:] Studia Logopedyczne, Kraków 1995, s. 9–32,
  • „Z historii logopedii na Śląsku” (Współautor: M. Chęciek), [w:] Logopedia, nr 23, Lublin 1996, s. 57–69,
  • „Konceptualizacja PSA w języku polskim w świetle formułowania ocen”, [w:] Acta Neophilologica, red. A. Wawrzyńczyk, Częstochowa 1996, s. 41–51,
  • „Rodzina polska w Republice Czeskiej i na Zaolziu”, [w:] Śląsk w badaniach językoznawczych, T. 3, Katowice 1997, s. 135–155,
  • „Górny Śląsk jako mała ojczyzna. Podstawowe wykładniki językowe”, [w:] Śląsk jako region pogranicza językowo-kulturowego w edukacji, Katowice 1997, s. 26–48,
  • „Kategoria TOŻSAMOŚCI w poezji cieszyńskiej”, [w:] Regionální literatura a její literárnĕ vĕdný výklad a hodmocení, Ostrava 1997, s. 73–80,
  • „Utopie, stereotypy i paradygmaty w teoriach lingwistycznych”, [w:] Utopie w językach, Katowice 1997, s. 66–97,
  • „Możliwości i ograniczenia przekładu nazw własnych nacechowanych stylistycznie”, [w:] Z zagadnień języka artystycznego, Kraków 1997, s. 29–46,
  • „Językowe i kulturowe wyznaczniki zachodnich ziem Śląska Cieszyńskiego”, [w:] Prace Językoznawcze nr 25, Katowice 1998, s. 32–40,
  • „Społeczne aspekty dyspersji”, [w:] EFFATA – Otwórz się, Katowice 1998, s. 84–91,
  • „Edukacja semantyczna w nauczaniu początkowym”, [w:] Nauczanie języka polskiego, Katowice 1999, s. 97–109,
  • „Między SACRUM i PROFANUM – o drzwiach i progu DOMU”, [w:] W kręgu kultury Słowian, Katowice 1999, s. 233–238,
  • „Kształcenie kompetencji uczniów w środowisku dwujęzycznym Zaolzia”, [w:] Nauczanie języka polskiego na świecie, Lublin 1999, s. 18–25,
  • „Fakt językowy w kognitywizmie”, [w:] Nowe czasy, nowe „języki”, Katowice 1999, s. 37–48,
  • „Kształcenie kompetencji semantycznej uczniów w nauczaniu zintegrowanym i ćwiczeniach logopedycznych”, [w:] Edukacja polonistyczna i matematyczna dzieci, Gdańsk 2000, s. 12, WYD. INTERNETOWE,
  • „Edukacja regionalna. Współpraca uczelni wyższych ze szkołami”, [w:] Dziedzictwo kulturowe w regionie, Katowice 2000, s. 9–18,
  • „Ciało w umyśle czy język ciała”, [w:] Język a kultura, Wrocław 2000, s. 25–59,
  • „Wartość prawdy w dydaktyce uniwersyteckiej”, [w:] Język polski jako przedmiot dydaktyki uniwersyteckiej, Lublin 2000, s. 101–117,
  • „GWARA w dziedzictwie kulturowym regionu”, [w:] Edukacja polonistyczna i matematyczna dzieci, Gdańsk 2000, s. 11, WYD. INTERNETOWE,
  • „Wokół przedpojęciowych schematów wyobrażeniowych na przykładzie opozycji semantycznej GÓRA-DÓŁ”, [w:] Studia Macedonica, Skopje 2000,
  • „Komunikacja emocji a konwencja kulturowa”, [w:] Jazykova komunikacia v 21. storoči, Banská Bistrica 2001, s. 262–266,
  • „Metafora bliskości i więzi w przedkonceptualnych schematach wyobrażeniowych”, [w:] Nadzieje i zagrożenia, Katowice 2002, s. 454–459, współautor: A. Będkowska-Kopczyk,
  • „Współczesne doświadczanie przestrzeni w ujęciu językoznawczym”, [w:] Akademia: pismo Akademii Techniczno-Humanistycznej nr 1, Bielsko-Biała 2002, s. 21–22,
  • „Głowa i serce we frazeologii polskiej i słoweńskiej”, [w:] Języki i tradycje Słowian, Katowice 2003, s. 57–62, współautor: A. Będkowska-Kopczyk,
  • „Doświadczenia kurczenia się czasu i przestrzeni – próba ujęcia w aspekcie społecznym i lingwistycznym”, [w:] Z zagadnień literatury, kultury i języka, Katowice 2003 s. 219–222,
  • „The imagery of the path-goal schema in Polish, Russian, Bulgarian and Slovenian” (współautorzy: Z. Kowalik, T. Żeberek, A. Będkowska-Kopczyk), [w:] Imagery in language: festschrift in honour of Professor Roland W. Langacker, Frankfurt am Main 2004, s. 361–372,
  • „Kategorija čuvstva v kognitivnom jazykoznanii”, [w:] Psihologičeskaja Služba, Minsk 2004, s. 5–11,
  • „Schemat wyobrażeniowy ŚCIEŻKA-CEL w językach polskim, rosyjskim, bułgarskim i słoweńskim” (współautorzy: Z. Kowalik, T. Żeberek, A. Będkowska-Kopczyk), [w:] Studia Z Filologii Polskiej i Słowiańskiej nr 39, 2004, s. 197–217,
  • „Agens jako prototyp podmiotu w zdaniu. Prototypowość zdań agentywnych”, [w:] Jezikova prednost, red. M. Jesenšek, wyd. Zora, Maribor 2006.
  • „Moherowe berety, czyli o nowych frazemach w polskiej i bułgarskiej polityce”, [w:] Paisievi četenija, Plovdiv 2006, s. 109–123,
  • „Wypracowania maturalne uczniów szkół zaolziańskich jako teksty kultury”, [w:] Teksty kultury, Lublin 2006, s. 205–216,
  • „Chorwacja – mały kraj na wielkie wakacje, czyli o reklamie”, [w:] Polska i Chorwacja w Europie Środkowej, Bielsko-Biała 2007, s. 383–387,
  • „Język i kultura pogranicza”, [w:] Uczeń na pograniczu polsko-słowackim, Bielsko-Biała 2007, s. 37–51,
  • „Polak czy Słowak to jedna rodzina”: analiza prac uczniów na temat krajobrazu kulturowego Sąsiada – Słowaka, [w:] Uczeń na pograniczu polsko-słowackim, Bielsko-Biała 2007, s. 129–138,
  • „Patofonetyka jako przedmiot logopedii” (współautor: D. Pluta-Wojciechowska), [w:] Afazja i autyzm, Wrocław 2007,
  • „Słowo prawdziwe jako sposób dotarcia do świata dziecka”, [w:] Prace psychologiczno-pedagogiczne, Bielsko-Biała 2007, s. 18–23,
  • „Semantyka w kognitywnej teorii języka”, [w:] Logopedia, t. 2, Wrocław 2007,
  • „Biegun fonologiczny wyrażeń językowych w interpretacji kognitywnej jako obiekt diagnozy logopedycznej”, [w:] Logopeda, red. J. Gruba, Katowice 2009, s. 7–15,
  • „Zaolziańskie dziedzictwo”, [w:] Tradycja i współczesność, Bielsko-Biała 2009, s. 57–70,
  • „Teorie językoznawcze jako rama dla obserwacji mowy zdefektowanej”, [w:] Diagnoza i terapia dysglosji, Katowice 2009, s. 5–13,
  • „Kształtowanie obrazu UCZUĆ i innych kategorii abstrakcyjnych u dzieci sześcioletnich”, [w:] Sześciolatek: Przedszkolak czy uczeń? Gliwice 2009,
  • „Uwagi wstępne” (współautorki: M. Knapik, A. Łobos), [w:] W harmonii z naturą, Kraków 2009.
  • „Wprowadzenie” (współautorka: D. Pluta-Wojciechowska), [w:] Studia z logopedii, Kraków 2009.
  • „Komunikacja w afazji semantycznej” (współautorka: M. Barakomska), [w:] Studia z neurologopedii, Kraków 2009.
  • „Mots célèbres-Mots volants w dyskursie publicznym”, [w:] La porte des langues ouverte vers les hommes, Paris 2009, s. 260–270,
  • „De l’hyperstructure publicitaire”, [w:] Acta Philologica, Warszawa 2009, s. 229–236,
  • „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, (współautorka: D. Pluta-Wojciechowska), [w:] Logopedia, Wrocław 2010, s. 195–200,
  • „Postępowanie terapeutyczne w pracy z pacjentem z afazją motoryczno-amnestyczną” (współautor M. Barakomska), [w:] Studia z neurologopedii, Kraków 2010, s. 207–223,
  • „Problemy emocjonalne współmałżonków osób po udarze mózgu”, [w:] Edukacja i socjalizacja w życiu osoby niepełnosprawnej, Sosnowiec 2010, s. 149–161,
  • „Bułgarska reklama w dobie przemian”, [w:] Slovo i slovesnost, Sofia 2010, s. 152–161,
  • „Język reklamy jako wyraz współczesnej kultury”, [w:] Paisievi četenija, Plovdiv 2010, s. 311–325,
  • „Reklama – gra potoczności ze sztuką”, [w:] Slovjanite i tehnite kontakti, Sofia 2010, s. 25–31,
  • „Bułgarska reklama: między globalizacją a lokalizacją”, [w:] Wielokulturowość komunikacji, Łódź 2011, s. 112–119,
  • „Konstruowanie sceny reklamy bułgarskiej”, [w:] Mižnarodnij slavističnij kolokvium, Lwów 2011,
  • „Istinata v poetikata na bălgarskata reklama”, [w:] Sbornik s dokladi ot Desetite nacjonalni slavistični četenija, Sofia 2011, s. 40–49,
  • „Różne oblicza zaburzeń komunikacji u dzieci z wadami twarzoczaszki” (współautor: D. Pluta-Wojciechowska), [w:] Wybrane zagadnienia socjalizacji i edukacji osób z ograniczoną sprawnością, Sosnowiec 2011, s. 54–60,
  • „W harmonii z przyrodą. O wychowaniu przedszkolaka do współistnienia z środowiskiem naturalnym”, [w:] W harmonii z naturą, Kraków 2011, s. 125–136,
  • „Kształtowanie się wartości nadrzędnych w procesu wczesnego uspołecznienia dzieci”, [w:] Pamięć–Kultura–Edukacja, Kraków 2011, s. 215–245,
  • „Konstruowanie przyczyny emocjonalnej w języku polskim i słoweńskim”, [w:] Językoznawstwo kognitywne III, Łódź 2012.
  • „Nowe zjawiska w bułgarskiej translacji”, [w:] Konfrontacje języku i kulturze, Gdańsk 2012.
  • „Scene Construcion in Press Advertisment and Media Convergence”, [w:] Media Convergence, Berlin 2012.
  • „Żywoty świętych polskich o. Piotra Skargi SJ jako świadectwo życia według wartości”, [w:] Rzecz o dziele Piotra Skargi SJ. Kraków 2012, s. 145–155,
  • „Zasadi konstrukcijnoj gramatiki”, [w:] Probleme slovjanoznavstva, Lwów 2012, s. 96–104,
  • „Gniew i złość – drogi do agresji”, [w:] Pedagogiczna refleksja nad życiem i śmiercią, Kraków 2012, s. 129–143,
  • „Dziedzictwo kulturowe i teraźniejszość REGIONÓW POGRANICZA w edukacji międzykulturowej”, [w:] Kraków 2012, s. 63–97,
  • „Rola i funkcje patofonetyki w diagnozie różnicowej afazji i dyzartrii. Zarys problematyki” (współautor: M. Barakomska), [w:] Komunikace a handicap, Hradec Králové 2012, s. 216–235,
  • „ŻYCIE jako wartość w twórczym procesie osiągania wiedzy”, [w:] Uniwersalne wartości kultury, Kraków 2012, s. 57–77,
  • „Wprowadzenie”, [w:] Współczesne strategie w wychowaniu przedszkolnym, Kraków 2013.
  • „Holizm jako zasada metodologiczna”, [w:] Współczesne strategie w wychowaniu przedszkolnym, Kraków 2013, s. 9–21,
  • „Podmiot doznający – experiencer w strukturach gramatycznych języka bułgarskiego”, [w:] „Język a Kultura” 2016, s. 231–248,
  • „Droga polskich jezuitów na Wschód”, [w:] Słowianie w podróży, Gdańsk 2016, s. 13–26,
  • „Ziemia. Analiza semantyczna”, [w:] Żywioły w poznaniu, Częstochowa 2016, s. 40–70,
  • „Realizacja pomysłów dziecka wśród strategii stymulacji mowy”, [w:] Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Zielona Góra 2017, s. 161–176,
  • „Znaczenie badań przesiewowych w zakresie ryzyka dysleksji”, [w:] Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Zielona Góra 2017, s. 213–228,
  • „Komunikowanie się dzieci z dysfunkcjami sprzężonymi”, [w:] Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Zielona Góra 2017, s. 229–242,
  • „PRZYJAŹŃ wśród wartości”, [w:] Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna, Kraków 2017, s. 75–88,
  • „Mechanizmy kojarzenia (asocjacji) w badaniach etymologicznych”, [w:] Przeszłość w języku zamknięta, Częstochowa 2018, s. 53-73,
  • „Gramatyka konstrukcji – nowy typ analizy relacji składniowych”, [w:] Naukowe pracówki, 2018, s. 556-566,
  • „Kognitywizm wizualizacją stoi”, [w:] Nauka (płynąca ze) sztuki – sztuka (uprawiania) nauki, Łódź 2018.
  • „Analiza semantyczno-składniowa konstrukcji”, [w:] Linguistische Treffen in Wrocław 2019, s. 133-148.
  • „Polszczyzna śląszczyzna z perspektywy 100-lecia Niepodległej”, [w:] Niepodległa wobec języka polskiego, Kraków 2020, s. 41-63,
  • „Pozycja frazeologizmu w gramatyce konstrukcji”, [w:] Deutsche Phraseologie, Hamburg 2020, s. 139-152,
  • „Pojęcie CZUĆ a definiowanie emocji”, [w:] Linguistische Treffen in Wrocław 2020, s. 293-305,
  • „Wizerunek malowany frazeologią”, [w:] Przegląd Wschodnioeuropejski 2020, s. 471-486,
  • „Metaforyczność a procesy deleksykalizacji”, [w:] Przeszłość w języku zamknięta, Częstochowa 2020, s. 295-310,
  • „O potrzebie nowych badań terenowych dialektologicznych na Śląsku”, [w:] Rocznik Ostrowski 2021, s. 281-287,
  • „Rola terminologii w tworzeniu paradygmatu badań”, [w:] Prace Językoznawcze 2022, s. 55-69,
  • „Konstrukcje semantyczno-składniowe z czasownikiem „czuć””, [w:] Język a Kultura 2022, s. 45-58,
  • „Frazemy w kanonie współczesnej polszczyzny”, [w:] Studia Neofilologiczne 2022, s. 11-30,
  • „O Panu Tadeuszu inaczej. Dyskurs o potrawach, kuchni i kulturze narodowej”, [w:] Teorie i praktyki komunikacji 2, Łódź 2023, s. 127 -145,
  • „Wielość gwar śląskich źródłem bogactwa regionu”, [w:] Poradnik Językowy 2023, s. 20-37.

Recenzje

  • „W trosce o kulturę języka ojczystego” (rec.), „Zaranie Śląskie” nr 3, Katowice 1977, s. 231–238,
  • „Z badań nad współczesną polszczyzną mówioną” (rec.), „Zaranie Śląskie” nr 2, Katowice 1980, s. 388–391,
  • „Z badań socjolingwistycznych nad językiem mówionym mieszkańców Śląska i Zagłębia” (rec.), „Zaranie Śląskie” nr 4, Katowice 1980, s. 391–396,
  • „Język mówiony Splitu” (rec.), [w:] Socjolingwistyka nr 4, Katowice 1982, s. 254–257,
  • „Składnia semantyczna jako teoria języka. Uwagi o Gramatyce współczesnego języka polskiego.” (rec.), „Poradnik Językowy”, z. 2 1988, s. 144–154,
  • „Składnia semantyczna jako teoria języka. Uwagi o Gramatyce współczesnego języka polskiego.” (rec.), „Poradnik Językowy”, z. 3 1988, s. 211–221,
  • „Na marginesie książki Anny Wierzbickiej „Lexicography and Conceptual Analysis”” (rec.), [w:] Etnolingwistyka IV, Lublin 1992, s. 115–128.

Nie zapominajmy również, że Iwona Nowakowska-Kempna miała znaczący wpływ w akademickim świecie, wypromowując 15 doktorów, z czego czterech uzyskało stopień doktora habilitowanego. Działała także jako recenzent w czterech przewodach habilitacyjnych, sześciu przewodach profesorskich oraz jednego doktoratu honoris causa.

Przypisy

  1. władze Instytutu [online], www.ij.whum.ujd.edu.pl [dostęp 15.12.2020 r.]
  2. a b c Prof. Iwona Elżbieta Nowakowska-Kempna, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 30.12.2012 r.]
  3. Dane na podstawie wykazu absolwentów II LO im. M. Konopnickiej w Katowicach.
  4. Serwis PKW – Wybory 2004.

Oceń: Iwona Nowakowska-Kempna

Średnia ocena:4.75 Liczba ocen:18