Antoni Jan Halor to postać, która znacząco wpisała się w historię polskiej kultury. Urodził się 12 lipca 1937 roku w Siemianowicach Śląskich, a zmarł 10 lutego 2011 roku w Katowicach. Był to nie tylko reżyser filmowy i telewizyjny, ale także utalentowany artysta plastyk, literaturoznawca oraz aktywny publicysta.
Jego dorobek artystyczny oraz wkład w polską sztukę zasługują na szczegółowe omówienie, gdyż wpływał na wiele dziedzin i zyskał uznanie nie tylko w kraju, ale również poza jego granicami.
Życiorys
Antoni Halor ukończył z powodzeniem studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 1965 roku, a następnie kontynuował edukację w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi, gdzie zdobył dyplom w 1971 roku. Owocem jego pracy naukowej była także obrona doktoratu na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach w 2004 roku, skoncentrowana na literaturoznawstwie, a jego praca doktorska nosiła tytuł „Legenda i prawda. Wokół wybranych mitów w kulturze śląskiej”.
Halor był nie tylko uznawanym autorem filmów dokumentalnych, fabularnych oraz animowanych, ale także zrealizował wiele spektakli dla Teatru Telewizji i innych programów telewizyjnych. Jego działalność artystyczna obejmowała również malarstwo, rysunek, grafikę oraz ilustrację książek. Uznawany za jednego z prekursorów mail art, był również twórcą Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Kino – Oko” w Katowicach oraz współzałożycielem grupy artystycznej „Onejron”. Od 1965 roku był członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, a od 1971 roku także Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
W swojej bogatej twórczości literackiej Halor pozostawił po sobie opowiadania, scenariusze oraz eseje dotyczące sztuki, filmu oraz literatury. Pisał liczne książki o kulturze Śląska, obyczajowości oraz legendach tego regionu. Jego wczesne filmy wyróżnione zostały nie tylko formą artystyczną, ale również dokumentacją lokalnych zjawisk, takich jak nakręcony w szerokiej konwencji westernu dokument „Pożegnanie kolejki”. Głównym tematem tego krótkiego filmu była likwidacja kolejki górniczej kopalni „Siemianowice” oraz jego innowacyjna technika cinemascope, a autorem zdjęć był Michał Bukojemski. Warto zwrócić uwagę na fabułę „Wzgórze Marsa albo Powrót powstańca Śląskiego”, w której główne role odgrywali Tadeusz Kwinta i Maria Hornik.
W latach 1969–1975 Halor często współpracował z Józefem Gębskim, reżyserując wiele filmów oraz wydarzeń artystycznych. Szczególną uwagę warto zwrócić na dokument „Testament”, który stał się jednym z najważniejszych opisów obozu w Oświęcimiu, oparty na prozie Tadeusza Borowskiego. Film zdobył uznanie na krajowych i międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym Srebrnego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 1970 roku oraz nagrody na MFF w Tours w 1971 roku, a jego kopia została nawet włączona do zasobów Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Halor dostarczył także widzom realistyczne filmy o pracy górników, takie jak „Czarne-zielone” oraz „Czarne słońce”, które, mimo zdobycia nagrody na festiwalu w Krakowie w 1971 roku, zostały wycofane z emisji przez cenzurę.
Jego dalsze prace to m.in. „Człowiek z laską”, który zdobył Nagrodę Główną w 1979 roku na festiwalu w Łodzi za ukazanie życia Jerzego Ziętka. W filmach takich jak „Słoneczko jasne zza czarnych gór” Halor dokumentował wspomnienia i pieśni powstańców śląskich, a „Siedem zegarków Gustawa” z 1987 roku przywołuje historię Gustawa Morcinka, zdobywając I nagrodę ZWSD „Epoka”. Również ostatnie dokumenty Halora, takie jak „Ulica, o której trochę wiem”, badają obyczajowe zmiany jakie dotknęły górnośląskie społeczności na przestrzeni XX wieku, przekazując jednocześnie autobiograficzne wątki.
Antoni Halor był również aktywnym twórcą plastycznym, angażując się w malarstwo i grafikę, nieustannie eksploatując swoją pasję od najmłodszych lat. Brał udział w zajęciach w Pałacu Młodzieży w Katowicach, zdobywając wyróżnienia w licznych konkursach. Poza tworzeniem sztuki, jego działalność obejmowała kaligrafię, co czyniło jego prace jeszcze bardziej unikalnymi. W 1967 roku, jako współzałożyciel grupy Oneiron, współpracował z artystami takimi jak Urszula Broll, Zygmunt Stuchlik oraz Henryk Wańek. W 1979 roku Halor wziął udział w rejsie jachtem SY Siemion na Islandię, co stało się początkiem jego serii dzieł nazwanych „Atlantykami”. Wystawiał swoje prace w takich miastach jak Warszawa, Saarbrücken, Katowice, a ważnym wydarzeniem była jego pierwsza wystawa w Warszawie w 1966 roku.
Co więcej, Halor brał udział w wielu wystawach zbiorowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą, z jego pracami znajdującymi się w renomowanych instytucjach takich jak Muzeum Górnośląskie, Muzeum Śląskie, Muzeum Historii Katowic, oraz Muzeum Miejskie w Siemianowicach Śląskich. Temat pejzaży górnośląskich często przewijał się w jego twórczości, co odzwierciedlało jego silne związki z miejscem urodzenia.
Na przełomie lat 80. XX wieku Halor zajął się twórczością literacką, co było w znacznym stopniu związane z pogarszającym się stanem zdrowia. Tematyka jego prac koncentrowała się na obyczajowości oraz folklorze Górnego Śląska. Dzięki systematycznemu zbieraniu wiedzy z zakresu literaturoznawstwa, historii oraz filozofii, Halor wydał wiele publikacji prasowych oraz książkowych związanych z tym regionem. W jego dorobku znalazły się takie cykle jak „Podania i legendy naszych miast” oraz „O słynnych zbójcach Eliaszu i Pistulce”. Szczególne wyróżnienie stanowią wydania związane z Siemianowicami, takie jak „Kościół Krzyża Świętego w Siemianowicach”, który powstał w 2006 roku oraz „Wokół dawnej kaplicy siemianowickiego pałacu”, które ukazało się w 1998 roku.
Fascynacja folklorem oraz kulturą Górnego Śląska zaowocowała cyklem „Pejzaż mitologiczny”, którego Halor był współautorem aż do swojej śmierci. W ciągu kolejnych lat wydawał również wiele książek o tej tematyce, w tym o Wojciechu Korfantym, najsłynniejszym siemianowiczaninie. Halor zyskał uznanie środowiska kulturalnego, był bibliofilem oraz miłośnikiem muzyki klasycznej, doskonale grał na flecie, gitarze klasycznej oraz harmonijce ustnej, a także często fotografował, tworząc własną muzykę do filmów.
W końcu spoczął na cmentarzu w Siemianowicach Śląskich przy ul. Michałkowickiej, pozostawiając po sobie trwały ślad w polskim kinie i kulturze.
Upamiętnienie
Władze Siemianowic Śląskich zorganizowały 30 września 2007 roku uroczysty benefis, który miał na celu uhonorowanie 70. urodzin artysty. Uroczystość odbyła się w kinoteatrze „Tęcza” i była połączona z wystawą twórczości plastycznej oraz pokazem filmów, które przybliżyły dok dorobek Antoniego Halora.
W kwietniu 2012 roku w rodzinnym mieście artysty, nazwa skweru przy ulicy Katowickiej została zmieniona na skwer imienia Antoniego Halora, co stanowi dowód na jego znaczenie w lokalnej społeczności. Ponadto, artysta został wybrany na patrona siemianowickiego gimnazjum nr 7, co także świadczy o jego niewątpliwym wpływie na kulturę i edukację regionu.
Rok 2017 przyniósł kolejne wydarzenie upamiętniające Antoniego Halora, gdyż z okazji jego 80. rocznicy urodzin w czerwcu tego samego roku w Muzeum Miejskim w Siemianowicach zainaugurowano stałą wystawę poświęconą artystowi. Możliwość zapoznania się z jego pracami i osiągnięciami na tej wystawie jest cennym wydarzeniem kulturalnym dla mieszkańców i miłośników sztuki.
Nieco później, we wrześniu 2017 roku, w katowickiej Galerii Artystycznej odsłonięto pomnik Antoniego Halora, co uwieńczyło długotrwałe wysiłki na rzecz uhonorowania jego twórczości i życia, a także zbliżyło społeczność do wartości, jakie niósł ze sobą jego dorobek artystyczny.
Filmografia
AKF „Śląsk” (1959–1965)
Antoni Halor zainicjował swoją twórczość filmową w ramach Amatorskiego Klubu Filmowego „Śląsk”, gdzie w latach 1959–1965 zrealizował szereg interesujących dokumentów oraz eksperymentalnych filmów krótkometrażowych.
- O P… sentymentalnie 1960, dokument w formacie 8mm,
- De Rerum Natura 1961, dokument w formacie 8mm,
- Andante Molto Cantabile 1962, eksperymentalny w formacie 8mm,
- Rozdzielenie wód 1962, eksperymentalny w formacie 8mm,
- Transmutacja 1963, film fabularny w formacie 8mm,
- Szkoła 1964, dokument w formacie 8mm,
- Moja hałda 1964, dokument w formacie 8mm,
- Kancjonarz jarosławski 1964, dokument w formacie 8mm,
- Chrysopea albo Mysterium Coniunctionis czyli jak kamień filozoficzny znaleźć można i należy 1965, film fabularny kolorowy w formacie 16mm.
Etiudy szkolne PWSTiF (1966–1968)
W okresie nauki w Polskiej Wyższej Szkole Teatralnej i Filmowej, Halor zrealizował wiele znaczących etiud szkolnych, gdzie pełnił różne funkcje, od reżyserii po scenariusz i obsadę aktorską.
- Asy 1966, scenariusz, współpraca reżyserska, scenografia, obsada aktorska, animacja z aktorem w kolorze,
- Sobowtór 1966, scenariusz, współpraca reżyserska, scenografia, obsada aktorska, groteska trick,
- Kowalski (reż. Irena Wollen) 1966, współpraca reżyserska,
- Sennik sarmacki 1967, scenariusz, reżyseria, obsada aktorska, eksp. kolor,
- Maestro (reż. Janusz Zaorski) 1967, obsada aktorska,
- Zdjęcie ślubne 1967, scenariusz, reżyseria, scenografia, etiuda fabularna,
- Pożegnanie kolejki 1968, scenariusz, reżyseria, dokument kolorowy cinemascope,
- Początek eksperymentu 1968, scenariusz, reżyseria, reportaż, dokument,
- Wzgórze Marsa albo powrót powstańca śląskiego 1968, scenariusz, reżyseria, scenografia, film fabularny (absolutorium).
Twórczość profesjonalna WFDiF, TVP, Se-Ma-For (1969-1991)
Po ukończeniu edukacji, Halor rozpoczął działalność jako profesjonalny twórca w latach 1969–1991, zdobywając uznanie za swoje dokumenty i filmy fabularne.
- Czy chciałbyś pojechać na Wyspy Kanaryjskie 1968, reżyseria, scenariusz, reportaż dla TV,
- Testament 1969, reżyseria, scenariusz, dokument kolorowy,
- Cztery pasje po angielsku 1970, dokument,
- Drzewo szczęśliwe 1970, reżyseria, scenariusz, opracowanie plastyczne, muzyka, animacja,
- Muzeum (reż. Andrzej Piliczewski) 1970, scenariusz,
- Sopot 70 1970, reżyseria, scenariusz, muzyka,
- Joan Baez 1970 (1972), reżyseria, scenariusz, opracowanie plastyczne, muzyka,
- Czarne-zielone 1971, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Czarne słońce 1971, reżyseria, scenariusz, dokument dla TV,
- Herosi (reż. Michał Bukojemski, Antoni Halor) 1971, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Człowiek równa się człowiek 1971, reżyseria, scenariusz, opracowanie plastyczne, animacja,
- Jeden plus jeden 1972, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Nieustraszeni wykonawcy Mozarta 1972, reżyseria, scenariusz, opracowanie plastyczne, animacja,
- Saga Rodu Z. 1972, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Notatnik 14 1973, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Opis obyczajów 1973, reżyseria, scenariusz, film fabularny,
- Adam i Ewa 1973, reżyseria, scenariusz, dokument fabularny 16mm dla TV,
- planować sukces 1974, reżyseria, scenariusz,
- Wszystkie moje dzieci 1974, dokument fabularny,
- Do dnia 1975, reżyseria, scenariusz,
- Kto? 1975, reżyseria, scenariusz, komentarz, dokument,
- Klowni 1975, reżyseria, scenariusz, komentarz, dokument,
- Plener przemysłowy 1976, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Uczeń i Mistrz 1976, reżyseria, scenariusz,
- Teatr z wyobraźni 1976, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Suity francuskie J.S. Bacha 1977, reżyseria, scenariusz, muzyka, 16mm TV,
- Jacht 1977, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Człowiek z laską czyli portret człowieka praktycznego 1978, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Słoneczko jasne zza czarnych gór 1979, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Czekanie 1980, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Odyseusz 1981, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Konrad 1984, reżyseria, scenariusz, dokument,
- Siedem zegarków Gustawa albo eremita skoczowski Morcinek 1986, reżyseria, scenariusz, scenografia, dokument fabularny, 16 mm TV,
- Ulica, o której trochę wiem 1989, reżyseria, scenariusz, muzyka, dokument,
- Elegia o zapomnianym pałacu 1990, reżyseria, scenariusz, komentarz, dokument dla TV,
- Chopin w zomku 1990, reżyseria, scenariusz, dokument dla TV,
- Jest taka góra 1990, reżyseria, scenariusz, dokument dla TV,
- Małe i niespodziewane odkrycie Troi (wyświetlany pod tytułem Małe i niespodziewane odkrycie Śmierci) 1991, dokument, TV.
Realizacje telewizyjne – Teatr TV
Halor był także aktywny w telewizji, gdzie stworzył wiele znanych produkcji teatralnych.
- Żegnam Pana, mr Kowalsky 1974,
- Pani Widmo 1974,
- Doktor Faustus 1975, według T. Manna,
- Teresa Raquin 1976, według E. Zoli,
- Wędrówki mistrza Kościeja 1978, według M. Ghelderode,
- Lizystrata 1980, według Arystofanesa.
Ponadto Halor zrealizował kilka przedstawień w Teatrze Sensacji oraz kilkanaście widowisk rozrywkowych, takich jak Barbórka 70 (1970), Lekcja tańca dla dorosłych (1971), Haszek&Szwejk (1976), a także słuchowiska i audycje radiowe.
Dorobek literacki
Obok działalności filmowej, autor pisał także książki, w których przedstawiał bogatą historię regionu oraz legendy związane z lokalnymi społecznościami.
- Siemianowice. Przewodnik po mieście, 1969,
- Podania i legendy naszych miast, 1987,
- O słynnych zbójcach Eliaszu i Pistulce, 1988,
- O Górze Św. Anny i hrabiach Gaszynach, 1990,
- Pilnuj obowiązku swego – rzecz o Piotrze Kołodzieju, 1992,
- Kalendarz na rok 1994. Nasza ziemia, 1993,
- Podania i legendy mikołowskie, 1995,
- Pejzaż mitologiczny, 1996,
- Opowieści miasta z rybakiem w herbie. Podania i legendy siemianowickie, 1997,
- Bożogrobcy i Pudlyrze. Podania i legendy chorzowskie, 1998,
- Wokół dawnej kaplicy siemianowickiego pałacu, 1998,
- Żarty nieżarty księdza Stabika, 1999,
- Przewodnik Siemianowicki. Wędrówki po mieście i okolicy, 2000,
- Siemianowickie koneksje Józefa Lompy, 2001,
- Nasza buda. Szkice z historii I-go Liceum Ogólnokształcącego w Siemianowicach, 2004,
- Rok obrzędowy na dawnej ziemi bytomskiej, 2004,
- Kalendarze księdza Antoniego Stabika, 2004,
- Kościół Krzyża Świętego w Siemianowicach, 2006,
- Kalendarze siemianowickie na rok 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009,
- Wojciech Korfanty: Człowiek charakteru, 2012.
Przypisy
- Zbigniew Janeczek. Towarzystwo Przyjaciół Siemianowic Śląskich w świetle historii. „Siemianowicki Rocznik Muzealny”, 100, 2016 r.
- Mrass i inni, Oneiron - ein esoterischer Künstlerkreis aus Kattowitz = Ezoteryczny krąg artystów z Katowic, Katowice: "KOS”, 2006 r. ISBN 83-60528-12-8.
- James Feron Special to The New York Times, Joan Baez Sings for Polish Youth, „The New York Times”, 31.08.1970 r. [dostęp 18.11.2019 r.]
- Świetny pomysł Halora, „Dookoła świata”, Rok XIII (28 (654)), 10.07.1966 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Marta Fox | Grzegorz Widera | Alżbeta Lenska | Beata Schimscheiner | Grzegorz Kucias | Grzegorz Roman | Jan Nowak (malarz) | Rudolf Buchalik | Apostolis Anthimos | Michał Bryś | Aleksander Lasoń | Michael Jary | Jan Skrzek | Roman Wojciechowski | Krzysztof Globisz | Jarosław Engler | Marta Straszna | Tomasz Pietrzak | Wojciech Ziętarski | Józef SkrzekOceń: Antoni Halor